fbpx
كبسولات تسويقيةهمسات فى الديجيتال ماركتينج

كيف تصبح مسوّق ناجح ؟

كيف تصبح مسوّق ناجح ؟

لأن التسويق الجيد يعتبر أساس نجاح كل عمل تجاري بيقدم خدمة أو منتج ، فـ لازم انت كـ مسوّق Markter تكون متميز ببعض المهارات عشان تقدر تقدم الخدمة او المنتج بالشكل الصح للعميل وتشجعه على الشراء ، وده هيكون من خلال انك تهتم بـ :

مواكبة التكنولوجيا : بحيث يكون عندك إطلاع دائم على أي تغيير ممكن يحصل في وسائل التواصل الاجتماعي أو محركات البحث عشان تقدر تتفاعل مع العملاء بالطرق المختلفة وبطريقة صحيحة من خلال ” التسويق بالمحتوى ، التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي أو البريد الإلكتروني ” .

بناء الاستراتيجيات : مهم انك تصمم أو تضع خطة لحملاتك التسويقية قبل ما تبدأ فيها عشان تقدر تحقق نجاحك ببساطة .

متحمل المسؤولية : انك تقدر تاخد قرارات حاسمة وفي وقت قصير زي مثلًا او الحملة الإعلانية محققتش نجاح فـ اكيد مش هتعرف مديرك ولكن تبدأ في تحليل المشكلة وحلها في أسرع وقت وبطريقة ذكية .

الاستماع : انك تكون مستمع جيد للعملاء عشان تقدر تعرف احتياجتهم ومشكلاتهم وتبدأ في التفكير في حلها او تلبية احتياجهم اذا كان منتج أو خدمة أو منفعة .

بناء العلاقات : مهم انك تطور مهارات التواصل مع الآخرين وبناء علاقات قوية مع عملائك وتكون مصدر ثقة لهم لأن نجاحك معتمد عليهم وعلى آرائهم ورضاهم عن الخدمة أو المنتج المُقدمة .

فضول التعلم : انك تكون فضولي تجاه أي معلومة جديدة عنك وتستمر في تطوير نفسك في مجالك وتعرف وتتعلم مجالات مختلفة ومع الوقت خبرتك هتزيد وهتكون متميز عن غيرك .

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
%d مدونون معجبون بهذه: