fbpx
الباير برسوناتحليل المنافسينكبسولات تسويقيةهمسات فى الديجيتال ماركتينج

5 اعلانات مش ممكن ننساهم في التسويق

5 حملات إعلانية مش ممكن يتنسوا.

كل زمن ليه اللي بيميزه، بس إيه رأيك بقى لو قولتلك إن في Campaigns كان مميزة في كل زمن، تعالى نتعرف عليهم سوا.

1- إعلان نايكي – Nike: Just do it

في سنة 1988 كانت مطاعم الدليفري والوجبات السريعة انتشرت في أمريكا بشكل قوي، ودا اتسبب في إن أغلب الأمريكان بقيوا كسولين وتُخان جدًا، الاهتمام بالرياضة وقتها كان قليل فكان محتاج مجهود جبار عشان الناس ترجع تتمرن من تاني.

شركة Nike وقتها كان بتستهدف جزء صغير جدًا من الناس، كانت مش بتشوف قدامها غير الرياضيين المحترفين وطلاب المدارس الثانوية والجامعات، ولسوء حظها حصل ركود اقتصادي بشع كانت نتيجه إن نايكي استغنت عن 20% من العمالة، المبيعات قلت بنسبة 18% والأرباح كمان قلت
بشكل كبير وصلت 40%.

ولإن شركة Reebok كانت ذكية، حللوا ودرسوا السوق كويس ولقيوا إن فيه Trend جديد: الستات مهتمين بالرياضة واللياقة البدنية، عملوا أحذية مناسبة ليهم، وخدوا نصيب الأسد من Nike حرفيًا.

تقوم نايكي تعمل إيه عشان تعدي الأزمة دي؟ وسعت الـ Target Audience بتاعها، بعد ما كان مقتصر على الرجالة بس بقت تستهدف رجالة وستات وأطفال وعواجيز، وفي يوم من الأيام الشعب الأمريكي اتفاجئ بإعلان على التليفزيون مدته 30 ثانية بيظهر فيه عداء الماراثون الأمريكي أيقونة سان فرانسيسكو Walt Stack بيجري في الشارع بالبوكسر، واللي كان وقتها عنده 80 سنة، طلع يقول إنه بيجري مسافة 27 كيلو متر مع شعار Just do it في آخر الإعلان وبس كده!

بساطة الإعلان وتفصيلته الصح حفزت الناس على المشاركة، المبيعات زادت عن السنة اللي قبلها بنسبة 27%، ولما حسبوا المبيعات كانت حوالي 800 مليون دولار في سنة 1988 (سنة إطلاق الحملة الإعلانية) وعدت الـ 9.2 مليار دولار بعد 10 سنين. ولحد دلوقتي شعار نايكي ملهم وسبب أساسي في نمو الشركة.

2- إعلان ?California Milk Processor Board: Got Milk

عندك لبن؟

دي الجملة اللي استخدمها مركز معالجة الحليب في ولاية كاليفورنيا الأمريكية في إعلان بسيط وظريف، الإعلان بيقول للجمهور المستهدف بكل بساطة ماتنسوش تشربوا اللبن عشان هو مهم لعضمكم وصحتكم!

والسبب في دا إنهم عملوا تجربة بحثية على مجموعة من الناس سنة 1993، وطلبوا منهم يبطلوا شرب لبن أسبوع كامل، ولما سألوهم حسيتوا بإيه طول الفترة دي، النتيجة كانت إحساسهم إن يومهم كان صعب وناقص حاجة. ومن هنا جت فكرة الإعلان: Got Milk؟

طيب والإعلان اتنفذ ازاي؟

فريق التسويق جت له فكرة دمها خفيف، قالك احنا نكلم شوية ناس من مشاهير أمريكا ونخليهم يشربوا اللبن ويترسم لهم شنب واضح باللبن دا، وفعلًا اتعاونوا مع مجموعة من المغنيين والممثلين وبتوع الرياضة وطبقوا عليهم الفكرة والناس حبتها وتفاعلت معاها. وفي أول سنة من انطلاق الحملة، المبيعات زادت لحد 7%.

مش بس كدا، دا سمعة الإعلان عدت حدود البلد وانتشر بشكل كبير، والناس عملته مادة للسخرية والهزار زي الـ Mems دلوقتي كدا. الجميل في الإعلان إنه ماستهدفش الناس اللي مش بتشرب لبن، لأ دا وجِّه رسالته بشكل لذيذ لناس بتحب اللبن وكان بيفكرهم يشربوه.

3- إعلان De Beers: A Diamond is Forever

تخيل إعلان واحد محطوط في مجلة ولا واخدله كام دقيقة في التليفزيون يغير صناعة كاملة للأبد!

أهو دا بالظبط اللي حصل سنة 1948 لما شركة De Beers -وهي شركة مشهورة بتبيع مجوهرات وألماس- طلعت تقول والله يا جماعة الألماظ مش حكر على التفاخر والزهو الاجتماعي والكلام دا كله، وبدأت تعيد التعريفات واحدة واحدة إن الألماظ بيدوم للأبد وإن وجوده مهم وبلا بلا بلا، من الآخر الكابلز المخطوبين أو المرتبطين حسوا إنه لازم يشتروا ألماظ.

تعمل إيه “دي بيرز” عشان تلفت نظر الناس وتقنعهم أكتر بالفكرة؟

اتفقت مع شركة إعلانات اسمها N.W Ayer عشان تحسن صورة الألماظ وتبرز مميزاته وتزق المبيعات شوية، وده كان جزء من الحملة
اتفقت مع مجموعة من نجوم السيما والمشاهير وصورتهم وهما لابسين الخواتم الألماظ الشيك بتاعتهم

ومن وقتها لحد دلوقتي والماس مهم للشعب الأمريكي بفضل الحملة دي.

4- إعلان Volkswagen: Think Small

كلنا عارفين إن أمريكا بتحب تصنع العربيات الضخمة، بس في الستينيات كان معروف أكتر في الولايات المتحدة وقتها إن الناس هناك مش بتركب غير العربيات الكبيرة الواسعة، وإن العربيات الألماني الصغيرة السحب عليها قليل أوي.
شركة العربيات المشهورة Volkswagen لعبتها صح، قامت اشتغلت على إعلانات في المجالات وشوية يفط Outdoor، لحد هنا الكلام عادي، الكورة جت في الجون لما اعتمدوا على مساحة بيضاء كبيرة والعربية بتاعتهم في نص المساحة دي، وبيقولوا بكل ثقة احنا هنا، عربية صغيرة ولذيذة.

في حين إن البراندات التانية كانت بتملى الإعلانات بتاعتها كوبيز وصور وألوان، وإعلان فولكس فاجن كان مميز وسطهم الزحمة وملفت للأنظار، والأهم من كدا إن الشركة كانت صادقة مع جمهورها ومابعتش الهوا.

5- إعلان Coke: Share a Coke

الإعلان دا لو جيبت 10 بني آدمين -خصوصًا الشباب وأنت واحد منهم- وسألتهم شاركتوا في إعلان Coca-Cola بتاع الأسامي المطبوعة على علبة الكان ولا لأ، 9 منهم هيأكدوا إنهم تفاعلوا مع الإعلان واشتروا الكانز دي أو على الأقل حبوا الفكرة وشاركوها مع أصحابهم.

الموضوع ابتدى في 2011 في أستراليا، لما كوكاكولا أعلنت عن حركة ظريفة جدًا وهي إن الشركة نزلت الكانز بأسماء ناس كتير من اللي متعودين يشتروا منها، أمريكا ماكدبتش خبر وعلى طول طبّقت الفكرة عندها لما شمت ريحة نجاح كبير جاي في السكة.

وطبعًا لما الفكرة الجامدة دي نزلت هنا في مصر مش محتاج أقول قد إيه كسرت الدنيا، وحققت increase sales وEngagement Rate عالي جدًا جدًا وقتها.

وده يرجع لعبقرية كوكاكولا وطريقتها الجذابة في اللعب بالمشاعر، فالمعروف عنها إنها على طول بتتبنى Concepts زي الفرحة، المشاركة، والسعادة.

الـ 5 إعلانات دول اختلفوا في طريقة التنفيذ، في رؤية المخرج، اختلفوا حتى في العصر اللي اتصور فيه كل إعلان منهم. بس اتفقوا في حاجة مهمة أوي، وهو إن رسالتهم للجمهور كانت واضحة وسهلة، عشان كدا وصلت لقلب كل اللي شافوها.. ولفت العالم.

تفتكر الإعلانات دي نجحت بالصدفة، ولا فعلًا أفكارها كانت عبقرية واتنفذت بصياعة؟

#افهم_تسويق

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
%d مدونون معجبون بهذه: