همسات فى الديجيتال ماركتينج

ما هو الـ 4ps ؟

ما هو الـ 4ps ؟

هم أربع عناصر أساسية مُتعارف عليهم ويُطلق عليهم ” المزيج التسويقي ” وهو عبارة عن مفهوم يشمل جميع العناصر اللي يقوم عليها الأنشطة والأعمال التسويقية

وهم :
المنتج Productالسعر Priceالمكان Placeالترويج Promotion “ .

-المنتج Product :
وهو المنتج أو الخدمة اللي بتتقدم للعملاء ، و يشمل الربح اللي بيحققه للشركة من خلال البيع ، وبيتم تحديد الخصائص التفصيلية اللي بيتميز بيها المنتج أو الخدمة بحيث تكون مفيدة للعملاء المستهدفين وتقدر تلبي احتياجاتهم .

-السعر Price : وهو عنصر مهم لأنه بيتعلق بالإيرادات اللي بتتحقق من البيع ، ومهم ان أثناء التسعير يكون السعر بيحقق ربح وفي نفس الوقت يناسب القدرة الشرائية للعملاء وقريب من أسعار المنتجات المشابهه في السوق .

-المكان Place : وهو العنصر المرتبط ارتباط مباشر بقنوات التوزيع والبيع لأنه مسؤول عن الطريقة اللي بيوصل بيها المنتج للعميل ، لأنه لو هيكون مكان واقعي فـ مهم يكون في موقع في عملاء مهتمين بالمنتج او الخدمة المُقدمة وسهل الوصول له .

– الترويج Promotion : وده عنصر متعلق بـ الاجراءات الترويجية والتسويق للمنتجات أو الخدمات اللي بيتم تقديمها حتى يسهل للعميل للتعرف على المنتج أو الخدمة ، ومهم تحديد طُرق الترويج وتحديد الأوقات المناسبة لـ ده .

افهم تسويق

Shereef Mahmoud SEO Trainer Ads campaign Trainer Web Developer Vtiger Supporter VOIP SUPPORTER

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى