همسات فى الديجيتال ماركتينج

6 نصائح لموظف خدمة العملاء

                                                               6 نصائح لموظف خدمة العملاء

انت كـ موظف خدمة العملاء بتمثل شركتك أو العلامة التجارية التابع ليها

لأنك بتكون على اتصال مباشر بالعملاء وبتعرف آرائهم وبتسمع أي شكوى مُقدمة منهم ، عشان كدة لازم تاخد بالك من نصايح معينة هتقدر تفيدك في مجال شغلك وتزود نجاحك

ومن أهم النصايح :-

استثمار وقتك في التدريب :

لأن مجال خدمة العملاء مجال مهم وله تأثير كبير على نجاح الشركة لأنه مرتبط ارتباط مباشر بالعملاء ، فـ لازم تكون متدرب كويس وتكون على وعي بطُرق التعامل وحل المشكلات وعندك مهارات زي مهارات التواصل ومهارة حل المشكلات بشكل سريع .

الاستماع للعملاء :

مهم جدًا انك تكون مستمع جيد للعميل عشان تقدر تحدد طلبه أو اعرف مشكلته أو شكوّته بشكل صح وتقدر تساعده وترد عليه بـ اجابات وحلول مُقنعة .

تكون على تواصل دائم مع العملاء :

لأن ده هيزود ثقة العميل و هتقدر تعرف احتياجاته و رد الفعل على الخدمة أو المنتج وبالتالي هتعرف الملاحظات وتقدر الشركة من خلالها تطور أو تقوم بأي تعديل وده لكسب رضا العميل .

تنفيذ الوعود المُقدمة للعميل :

يعني لو العميل قال على مشكلة معينه بيواجهها وانت وعدته انك هتحلها فـ لازم تحلها وتبتكر حلول مختلفة ومش هينفع تهمل لأن ده هيأثر على مصداقيتك وثقة العميل هتقل وده طبعًا مش مطلوب .

التعامل مع العملاء بالصبر والهدوء :

مهم انك يكون عندك صبر في التعامل وتكون هادي وخاصة لو العميل في حالة غصب أو عنده مشكلة ومش عارف حلها ، فـ مهم انك تحاول تمتص غضبه بهدوء وتسمعه كويس وتعرض عليه حلول لمشكلته .

تظهر ثقتك بنفسك :

لازم يكون عندك ثقة بالنفس وانت بتتكلم مع أي عميل وتكون واثق في كلامك وأفكارك وحلولك اللي بتقدمها لأن ده هيزود ثقة العميل فيك وفي شركتك وبالتالي هيزود مصداقية العميل ، وتبعد عن التردد المستمر أو الخوف من أي رد فعل للعميل .

 

افهم تسويق

Shereef Mahmoud SEO Trainer Ads campaign Trainer Web Developer Vtiger Supporter VOIP SUPPORTER

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى