تحليل المنافسينكبسولات تسويقيةهمسات فى الديجيتال ماركتينج

علاقة القائد نابليون بالدعاية والتسويق

تفتكر إيه علاقة نابليون بونابرت بالـ Advertising؟

سنة 1798 بدأت الحملة الفرنسية على مصر  بقيادة صاحب نظرية الـ Napoleonic propaganda وهي مش مجرد نظرية دعاية لا هي نظرية اللى هيجى على السكة هيزعل.

نابليون بكل بساطة قدر يكون أقوى قائد عسكري يستخدم الدعاية للترويج لصورته ومهاراته بالشكل اللي يخليه يفوز بمعارك قبل ما يدخلها لدرجة أنه أستخدم الـ Advertising أو الـ Propaganda لفرض سيطرته على المجتمع طب.

مكنش سهل على أن إمبراطور عسكري يقدم نفسه كبطل ثوري إلا من خلال أقوى سلاح موجود وهو الـ Propaganda، بكل بساطة نابليون عرف بدري قيمة السلاح ده في وقت الحرب، وبدأ يطبع صحف ومنشورات مختلفة تدعم الجيش بتاعة والجنود عشان يحسسهم انه قريب منهم وبيضحي عشانهم وفي نفس الوقت عشان يفكرهم انه هو البطل بتاعهم الوحيد لإنه كان خايف ان حد ياخد مكانه.

لدرجة أن في حربه مع النمسا كان سلاحه الأول هو الـ Propaganda بس للطرفين بقى، مع جنوده يقولهم اصبروا من خلال الصحف والمنشورات ويحاول يوصل منشورات وصحف للجانب النمساوي موجود فيها معلومات عن قوة الجيش وقد ايه ان النمسا هيتسمح بوشها الأرض.

اللي عملة نابليون موجود دلوقتي وسطنا وفي مننا بيعمله، بس فكرة انك تستخدم الـ Advertising بأفضل شكل مناسب ليك وتعرف قوتها الحقيقية ده مش سهل.

سنة 1941م ظهر أول إعلان على التلفزيون في العالم على الإطلاق،

 

وكان بيسوق وقتها لشركة “Bulova” المعروفة إنها شركة ساعات ومجوهرات فخمة جدًا، واللي يخلي شركة زي دي تعمل إعلان رغم إنها معروفة هو إن السوق مالوش كبير، ومتوقع دايمًا ظهور منافسين في الوقت اللي بتبقى فاكر نفسك مكتسح، ممكن يجي إعلان واحد لشركة منافسة تخطف جمهورك ويعلم مع الناس حاجة كده نفس منهج نابليون بس من غير حرب.

الموضوع موقفش عند نابليون ولا Bulova

 

، لأن سنة 1950م ظهر إعلان من أقدم الإعلانات في مصر، كان عن كروسلي التلاجة الوحيدة ذات الأرفف في العالم، ومن وقتها بدأوا يستخدموا اليُفط ويعلقوها في الطرق، والاعلانات بدأت تاخد كذا شكل تاني غير اليُفط وبس، بقى في إعلان مسموع في الراديو وإعلان بيتعرض على التلفزيون.

و سنة 1980م ظهر إعلان شيكولاتة چيرسي واكلة الجو،

 

والإعلان كان واكل الجو فعلًا، لأن أول مرة المصريين يستخدموا الأغاني في الإعلانات، واللي ساعدهم خفة دمهم، ومن بعدها فهموا إيه أكتر حاجة بتسيب آثر مع الناس.

نابليون مبقاش موجود بس اللي فضل منه درس قوى جدًا للإستخدام الـ Propaganda لدرجة اننا ممكن نكون بنستخدم نفس طريقته بس مش عارفين.

#افهم_تسويق

افهم تسويق

Shereef Mahmoud SEO Trainer Ads campaign Trainer Web Developer Vtiger Supporter VOIP SUPPORTER

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى